الأربعاء، 16 سبتمبر 2009

هششش ... إنهم هنا ... و احتمال كبير يسمعوك كمان

إنهم هنا ... فى كل مكان ... يتظاهرون بأنهم ليسوا كذلك ... كانوا يتحدثون بصوت خافت فى الماضى لكن كلامهم الآن صار بصوت مرتفع مزين براق ... و أنا أحذرك ... إنهم هنا فلا تتذاكَ من فضلك ...

إنهم هنا ... يسمعونك ، و ينفذون أقصى ما يقدرون عليه ليتأكدوا أنك ستصاب بالشلل النصفى ... من هم ؟؟ أولئك الذين يريدون إصابتك بالشلل النصفى طبعا ...

إنهم فى جهاز التلفاز ... يقدمون إعلانا جديدا عن قرية جديدة فى بورتو مارينا ... و لا تسألنى عن شللك النصفى و نظرات زوجتك المتحسرة و أطفالك المنبهرين بما أمام أعينهم ... شايف النافورة الكبيرة إللى فيها أطفال بيرقصوا و حمامات السباحة و قرى الألعاب المائية إللى فى الإعلان ...؟؟ أراهنك إن عيالك بيحلموا بيهم كل يوم ...

أعرف أنك لا تصيف سوى فى الإسكندرية (( التى ما زالت جميلة الجميلات برغم أنف مارينا و ماربيلا و شرم الشيخ كمان )) لكنهم يريدون إصابتك بالشلل النصفى و خلاص ... لماذا لا يضعون إعلاناتهم هذه فى قناة من قنوات الصفوة إللى مش بيجيلهم شلل نصفى و يضعونها على القنوات الأولى و الثانية المصرية التى لا يملك المواطن الغلبان غيرها بالإضافة إلى وصلة الدش ؟؟ مش عارفة الحقيقة ...

و لا تسألنى من فضلك عن الأسعار هناك لأننا حين نذهب إلى هناك دادى و مامى بيصعبوا عليا ... و الآن الشلل النصفى يلاحقك إلى الإسكندرية يا صديقى ...

آه طبعا إسكندرية ! إنت كنت فاكرها كفر الشيخ ولا إيه ؟؟ إسكندرية دلوقتى بقت أحلى من القاهرة و المولات الجديدة الأكثر تنوعا ده غير المشاريع إللى لسه بتتبنى (( ربنا يخلى لنا السيد عادل لبيب شكله هيروشنا ... فعلا أسأنا الظن فيه لما كسر إسكندرية بالمعنى الحرفى للكلمة )) أقول لك مثل ؟؟

كارفور يا سيدى عارفه ؟؟ طبعا مش بتاع القاهرة ... أنا بتكلم على بتاع إسكندرية ... إنت فاكر إن تجنبك لسيتى ستارز هيحميك من الشلل و هيحمى ولادك من الكوابيس ؟؟ أحب أبشرك إن كل المحلات البراندز إللى فى سيتى ستارز فتحت فروع عملاقة فى كارفور ... بالإضافة لبعض محلات دبى إللى مش موجودة فى القاهرة أساسا ...

بلاش دى ... عايزاك تبعد عن مكتبة إسكندرية اليومين دول علشان بيبنوا فود كورت جديد فى البلازا ... أنا عارفة إنك بتحاول تبعد ولادك عن ماكدونالدز و كنتاكى و هارديز بس صدقنى ابعد عن مكتبة إسكندرية هى كمان ...

و أرجوك إنك تبعد عن سان ستيفانو ... المكان ده ما تقربش منه خالص ... لا المول ولا الفور سيزون ... و لاحظ إنى كل ده بتكلم علشان مصلحتك ...

مش فاضل غير جرين بلازا ... تقدر تروحه و تهيص براحتك بقى ...

بص يا باشا ، ابعد عن إسكندرية خالص اليومين دول علشان بقت ملغومة ...

أو أقول لك ؟؟ ابعد عن مصر خالص و روح عيش فى دبى ... آه مالها دبى ؟؟

أعزائى الذين هنا ... أعرف أنكم تريدون إصابة المواطن المصرى الغلبان بالشلل النصفى ... لكن معلش اعتبروه زى أخوكم فى الإنسانية برده ... و أرجوكم أن تتأكدوا أن الشعب كله يحتمل (( هذا )) قبل أن تجاهروا به لأن هناك ناس فعلا أصيبت بالشلل ... شكرا لكم ;


هناك تعليقان (2):

  1. جااااااااااااااااااااااااااامد البوست
    و الله عندك جق الواحد فعلا جاله شلل نصفي و بالذات من الفرجة على برامج زي كريبز و تيين كريبز على ام تي في
    بس احنا على الاقل عندنا اسلحة تساعدنا على تفادي الاصابة بالشلل
    ...في ناس فعلا بتنبهر و فعلا بتتشل
    انا عن في خلاص مش بيفرق معايا الاماكن دي كلها..مش بانبهر بيها و مش بانبسط لما اروحها...انا مروحتش كافيه قبل كده في حياتي و مستخسرة ادفع 15 جنيه في كوباية قهوة ده غير اني معنديش صحاب اروح معاهم اصلا..بس اذا كان ده حالي مع الكافيهات هاعمل ايه في بورتو مارينا بأه D:
    بغض النظر عن كل شيء...انا اللي باكرهه في مصر فعلا هي السرقة العلنية و الاستهبال الرسمي .......في فرق ما بين الاسعار الغالية و اللي بيحصل عندنا هنا ......دي اسمها اسعار هستيرية.......في ناس كتير بيقولوا انا معايا و مش محتاج و اقدر اصرف بس مش هي دي الفكرة......الفكرة انا اتسرق ليه و ارضى على نفسي ليه اتعرض للخداع و النصب من أول لأصغر تاجر في البلد
    فلوسي حرام ارميها في الارض......نفسي بس يتعلموا ازاي يطالبوا بابسط حقوقهم

    ردحذف
  2. انا فرحانة فعلا انى قريتلك يا ايمي

    ردحذف